Forum: Vyjížďky a akce Téma: Pravidla jízdy ve skupině --------------------------------- Jerry: Pravidla jízdy ve skupině. Jízda na motorce je hlavně sólová záležitost. Přesto se motorkáři čas od času združují a jezdí spolu ve skupině. Proto vznikla pravidla jízdy ve skupině a to především z bezpečnostních důvodů. Tato pravidla vznikla v USA, kolébce skupinového ježdění. Setkal jsem se s různými pravidly, ale základ je vždy stejný. V našich podmínkách se řiďte především zdravým rozumem! Jezdi bezpečně - neohrožuj sebe ani ostatní! Pokud ostatní jedou v koloně stylem cik-cak (šachovnicová sestava), tak se zařaď, nepředjížděj ostatní a neměň svou pozici ve skupině. PŘED JÍZDOU: 1. Přijeďte připravení. Přijeďte včas, všichni by měli mít natankovanou plnou 2. Společně proberte trasu a jízdu. Dohodněte se na trase, zastávkách na odpočinek a na tankování a na signálech (viz signály níže). Určete, kdo pojede první a kdo poslední. V obou případech by se mělo jednat o zkušené jezdce obeznámené se zásadami jízdy ve skupině. Vedoucí jezdec by měl mít přehled o jízdních dovednostech všech členů a jejich zkušenostmi s jízdou ve skupině. 3. Skupina by měla mít únosný počet jezdců, ideálně pět až sedm. V případě potřeby se rozdělte na více podskupin, každá s vlastním vedoucím a koncovým jezdcem. 4. Jezděte připravení. Není od věci, že například jeden člen na vyjížďce musí vzít extra vybavenou lékárničku a jiný člen rozsáhlejší sadu nářadí pro opravy na cestách apod. BĚHEM JÍZDY: 1.JÍZDA VE SKUPINĚ – FORMACI Jízda v organizované skupině cik-cak s dostatečnými rozestupy je bezpečnější než jízda v houfu kde nikdo neví, kde má jet, jezdci často jedou přímo vedle sebe, což je v případě náhlé situace - např. auta v protisměru - situace velice nebezpečná. V našem případě nejedou nikdy dvě motorky přímo vedle sebe (zakázáno) a nejbližší motorka před Vámi jede v jiné části jízdního pruhu - nikoliv přímo před Vámi. Rozestupy zajišťují dostatečný manévrovací prostor. Pokud si někdo myslí, že jízda jeden za druhým natěsno je bezpečnější, tak je na velkém omylu. Pravidla pro jízdu skupin vznikla v USA po řadě vážných nehod, kdy se ve většině případů snažil automobil nebo kamion "vtěsnat" při předjíždění mezi jednotlivě jedoucí hloučky motorkářů a náhlá situace vyvolala kolizi. Někteří řidiči (i u nás) považují za bezvadné zpestření předjíždět motorky tímto způsobem což v případě kompaktní skupiny bez velkých mezer, jde mnohem obtížněji a nebezpečné řidiče to odrazuje od předjíždění tímto způsobem. Je jasné, že pravidla skupinového ježdění vznikla především pro velké akce, kde jedou stovky motorek v těžkém provozu po mnoha proudových dálnicích USA. Je nesmysl dodržovat striktně pravidla jízdy ve skupině na úzkých okreskách naší země. To dá rozum. Ovšem stále platí, že jízda cik-cak je v případě skupiny bezpečnější než houf a rozhodně bezpečnější než houf s těsnými rozestupy nebo dokonce jízdou vedle sebe, což navíc odporuje pravidlům. V zásadě vždy při jízdě musí velet zdravý rozum a momentální dopravní situace. Kdo se zúčastnil vyjížděk na velkých srazech, kde v jednom okamžiku vyjede na silnici několik set nebo tisíc motorek, pochopí, že pravidla mají v těchto případech něco do sebe a kdo podle nich neumí jezdit, ohrožuje sám sebe i ostatní účastníky. Nakonec i zkušenosti z skupinového ježdění u nás, dávají zapravdu, že organizované skupinové ježdění je bezpečnější a pro účastníky provozu pohodlnější a výhodnější než chaotická jízda houfu motorek. V šachovnicové sestavě se cítí bezpečně i ti lidé, kteří ze zásady na “houfové” vyjížďky na srazech nejezdí. a) Střídavá jízdní formace (tzv. jízda „cik-cak" ) Umožňuje udržování bezpečných mezer mezi motocykly, takže každý řidič má dostatek času a prostoru k manévrování a reakci na případné nebezpečí. (žádné motocykly nejedou v jednom okamžiku vedle sebe) a zároveň zabraňuje automobilům předjíždět “myškováním” jednotlivé jezdce.Jezdci ve skupině tvoří formaci ve dvou řadách s vedoucím jezdcem skupiny v čele formace v levé třetině jízdního pruhu. Vedoucí jezdec tak může vidět celou formaci ve svých zpětných zrcátkách a může sledovat i dojiždějící a předjíždějící auta. Druhý motocykl v pořadí jede v pravé řadě za vedoucím jezdcem s asi dvousekundovým intervalem v pravé třetině jízdního pruhu. Další jezdci pak zabírají střídavě levé a pravé pozice. Poslední jezdec - “zadní střelec” může jet na kterékoliv straně jízdního pruhu. Mění svou polohu podle momentální potřeby a situace. Doplnění chybějícího jezdce - pokud z nějakého důvodu vypadl jezdec z prostřed kolony, zásadně ostatní jezdci nemění svůj pruh, ale posouvají se pouze směrem vpřed. b) Prodloužená formace v jedné řadě za sebou. Je vhodná v zatáčkovitém terénu, při špatné viditelnosti nebo na špatném povrchu, při nájezdu nebo sjezdu z dálnice nebo v dalších situacích, kdy je třeba mít k dispozici více prostoru a času k manévrování. c) Formace vedle sebe Této formaci se vyhněte, znamená to omezení prostoru k manévrování. Pokud byste náhle potřebovali udělat kličku a vyhnout se tak nebezpečí, neměli byste na to místo. Určitě nechcete, abyste do sebe narazili řidítky! Udržujte formaci - Pravidelně kontrolujte jezdce za vámi ve zpětném zrcátku. Pokud vidíte, že se jim vzdalujete, zpomalte a nechce ho dojet. Pokud toto budou dodržovat všichni jezdci ve skupině, bude celá skupina udržovat plynulou rychlost, aniž by se někteří členové museli honit aby udrželi tempo. Pokud se oddělíte od skupiny, nepanikařte. Ve skupině byste měli mít předem naplánovaný postup, kde se dát znovu dohromady. Neporušujte předpisy ani nepřepínejte své možnosti, abyste skupinu dojeli. 2. ČLENOVÉ FORMACE Vedoucí jezdec „Ride Leader“ (obvykle je to Road Captain) Vedoucí jezdec formace musí vědět, jak je dlouhá jeho skupina a řídí odbočování, předjíždění, změnu jízdních pruhů, výjezdy z dálnice apod. Jeho úkolem je zajistit maximální bezpečnost skupiny a držet celou formaci pohromadě. Musí včas změnit směr aby se všichni jezdci stačili zařadit do odbočovacího pruhu apod. Vedoucí jezdec určuje směry jízdy a rozhoduje o zastavení celé skupiny u čerpacích stanic, odpočívadel atd. Musí sledovat stav silnice před skupinou a pokud je skupina vybavena CB spojením, předává pokyny a informace o situaci před a za skupinou jezdcům. Zadní střelec„Tail Gunner“ Zadní jezdec slouží jako prodloužené oko vedoucího jezdce. Sleduje formaci a informuje vedoucího jezdce o jakýchkoliv potencionálních problémech ve formaci. Sleduje další vozidla a informuje vedoucího jezdce (a všechny, kdo mají CB rádio) o nebezpečí jako je napřiklad předjíždějící nákladní vůz, nebezpečný řidič, který se pokouší předjíždět zprava apod. Sleduje odbočovací pruhy a vjíždí do pruhu jako první a “zavírá” tak pruh pro případné předjíždění dalších vozidel, dokud se celá skupina nezařadí do nového pruhu. Na pokyn vedoucího formace mění jako první jízdní pruh a celá skupina má čas na změnu bez rizika náhle předjíždějících vozidel zezadu. Noví jezdci Pozice nových jezdců ve formaci je velmi důležitá. Noví jezdci (bez zkušeností s jízdou ve formaci) by měli jet co nejvíce vepředu - pokud možno hned za vedoucím formace. 3. ZMĚNY JÍZDNÍCH PRUHŮ Změna jízdního pruhu začíná rádiovou výzvou vedoucího jezdce k zadnímu “střelci”. Zadní jezdec změní jízdní pruh, až když to bezpečnostní situace dovolí a informuje vedoucího jezdce že pruh je volný a zajištěný. V tomto omažiku má vedoucí jezdec tři možnosti: a) Jednoduchá změna jízdního pruhu Nejběžnější změna jízdního pruhu formace se používá ve většině případů a začíná zajištěním nového pruhu zadním jezdcem. Vedoucí jezdec zapne svůj ukazatel směru a dává tím na vědomí dalším jezdcům, že se chystá změnit směr. Jakmile jednotliví jezdci vidí signál, zapnou své ukazatele. Potom vedoucí jezdec začne měnit směr jízdy. Další jezdci mění směr tak, jak přejíždějí jezdci před nimi. Důležité je dodržet pravidlo, že žádný jezdec nemění svůj směr jízdy dokud nezačne měnit směr jezdec před ním. b) Bloková změna směru jízdy Namísto jednoduché změny směru jízdy se může použít bloková změna směru, která sice vyžaduje trochu opatrnosti a pozornosti ale je velice působivá pro lidi, kteří formaci pozorují. Tento způsob navíc přináší jezdcům krásný pocit spolupráce ve formaci. Popis zní poněkud složitě ale ve skutečnosti je to velice jednoduché.Jakmile je nový jízdní pruh zajištěn zezadu zadním jezdcem, vedoucí jezdec zapne ukazatel příslušného směru jízdy a informuje tak jezdce ve skupině o chystané změně směru. Jakmile jednotliví jezdci vidí zapnuté směrovky jezdců před nimi, zapnou své ukazatele směru, takže další jezdci za nimi jsou informováni o změně. Vedoucí jezdec zvedne levou ruku. Jezdci za ním zvednou také levou ruku a opakují signál pro jezdce za nimi. Vedoucí jezdec poté místo zvednutí ruky ukáže levou rukou na pruh, do kterého se bude měnit směr jízdy a začne měnit směr do daného pruhu. Všichni jezdci vrátí ruku dolů a začnou měnit směr současně. Tak se celá formace přesune z pruhu do pruhu jako jeden blok. c) Doplnění od zadu „ Read Fill-In “ Tento způsob změny směru se hodí v situacích, kdy v druhém pruhu není dostatečná mezera pro všechny jezdce formace - např. když se skupina chce přesunout z pravého pruhu do prostředního a vozidla v levém pruhu stále najíždějí do mezery. Jakmile zadní jezdec zajistí nový pruh, vedoucí skupiny (obvykle na pokyn a doporučení zadního jezdce) nechá naplňovat mezeru jezdci zezadu. Pokud skupina nemá rádiové spojení, upaží ruku do vodorovné polohy a horizontálním pohybem “ukazuje” na nový jízdní pruh. Ostatní jezdci opakují jeho signál aby všichni ve skupině věděli o změně a způsobu změny. Poslední jezdec ve skupině přejede do nového pruhu před zadním střelcem, který už v novém pruhu jede. Potom se zařadí dalšípřed ním atd až do okamžiku, kdy se zařadí i vedoucí skupiny. Důležité je, aby jezdci zezadu dodržovali maximálně takovou rychlost, aby nezačali v druhém pruhu předjíždět zbytek formace a aby postupně zaplňovali místa v druhém pruhu, jakmile to provoz umožní. 4. NOUZOVÉ SITUACE V naléhavém případě a v nebezpečí je úkolem vedoucího jezdce uspořádat skupinu tak, aby nedošlo k žádnému ohrožení. Jezdci se mohou zařadit v případě potřeby jeden za druhého s dostatečnými rozestupy. V případě poruchy motocyklu nechte jezdce přejet na kraj silnice ale nezastavujte. U jezdce s poruchou se zastaví zadní jezdec a zbytek formace jede s vedoucím jezdcem tak daleko, kde se dá bezpečně zastavit s celou skupinou bez ohrožení ostatních řidičů, pomocí mobilu zavolejte pomoc odpovídající situaci. 5. PLACENÍ MÝTA Vedoucí skupiny by v případě jízdy v oblastech, kde se vybírá dálniční nebo silniční mýto, měl mít vybrané peníze od jezdců ve skupině předem a zaplatí za všechny jezdce ve skupině najednou a obsluha si počítá počet jezdců. Z toho důvodu se doporučuje aby všichni jezdci projížděli jednou brankou. Je užitečné, aby vedoucí skupiny předem věděl, za kolik jezdců platí mýto a nemusel je přepočítávat až u závory. Druhá možnost a v případě placení mýta platební kartou nutnost je opětovné formování kolony na prvním bezpečném místě za mýtným stanovištěm. 6. SIGNÁLY RUKOU Každý jezdec by měl vždy opakovat signály dávané jezdci před ním, aby informoval i jezdce jedoucí za ním a informace došla až na konec formace pokud možno co nejrychleji. Kromě běžných signálů (odbočení doleva a doprava, zpomalení, zastavení) se používají i tyto signály: Nastartujte motor Zvedněte levou nebo pravou paži vztyčte ukazováček a provádějte krouživý pohyb zápěstím. U nás je celkem obvyklé, že vedoucí jezdec zatroubí a pokud uslyší krátká zatroubení za sebou, je jasné, že jsou všichni připravení k odjezdu. Pokud uslyší několik krátkých zatroubení rychle za sebou, tak to obvykle znamená, že někdo má nějaký problém. Je také možná domluva, že mu krátkým zatroubením dá zprávu že všichni jsou připravení k odjezdu. Odbočení vlevo Zvedněte propnutou levou paži horizontálně. Tento signál se zdá být v době blinkrů zbytečný ale ve skutečnosti je velmi užitečný, protože pokud se jede trošku těsnější formace, nemusí být ukazatel směru zrovna dobře vidět. Navíc lidi často koukají jinam a prostě z praxe víme, že není od věci ukázat, že se bude odbočovat. Odbočení v pravo Zvedněte levou paži horizontálně, předloktí vzpažte vertikálně vzhůru. Je to stejná situace jako v předchozím případě ale obvykle je potřeba před odbočováním přibrzdit a pravou ruku nechat na heftu. Proto je zavedený tento signál a je dobré o něm vědět, i když se používá minimálně. Změna jízdního pruhu v bloku Vedoucí jezdec zvedne levou ruku. Jezdci za ním zvednou také levou ruku a opakují signál pro jezdce za nimi. Vedoucí jezdec poté místo zvednutí ruky ukáže levou rukou na pruh, do kterého se bude měnit směr jízdy a začne měnit směr do daného pruhu. Všichni jezdci vrátí ruku dolů a začnou měnit směr současně. Doplnění odzadu Vedoucí skupiny upaží ruku do vodorovné polohy a horizontálním pohybem “ukazuje” na nový jízdní pruh. Ostatní jezdci opakují jeho signál aby všichni ve skupině věděli o změně a způsobu změny. Poslední jezdec ve skupině přejede do nového pruhu před zadním střelcem, který už v novém pruhu jede. Potom se zařadí další před ním atd až do okamžiku, kdy se zařadí i vedoucí skupiny. Změna jízdy místo dvou řad do jedné řady Vedoucí jezdec zvedne levou ruku a zvedne jen jeden prst. Pokud to vyžaduje situace (zúžení silnice, nebezpečné vzdušné víry od projíždějících kamionů, osoby ve vozovce...), může vedoucí skupiny dát pokyn pro změnu jízdy místo “cik-cak” ve dvou řadách na jízdu za sebou. Obvykle to jezdci pochopí a změní jízdu z formace do jedné řady (víceméně) automaticky, když se silnice změní na úzkou okresku nebo začnou serpentiny apod. Ale pro jistotu tady je tento signál. Změna z jedné řady na dvě Pokud není jízda v jedné řadě potřeba a situace dovoluje obsadit celý jízdní pruh, vedoucí jezdec zvedne levou ruku a zvedne ukazováček a palec (na paroháče) a otáčením zápěstí nebo kýváním předloktí dává pokyn dalším jezdcům pro zařazení cik-cak do dvou řad formace. Tento pokyn se dává několika způsoby, tohle je jedna z možností. Lepší je používat signál vztyčeným ukazováčkem a prostředníčkem, obzvláště pak v cizině. S nepochopením by jste se setkali například v italsky mluvících částech Evropy. Obvykle ale jezdci poznají, že je široká silnice a instinktivně zaujmou cik cak polohy ve formaci. Pokud někdo nechápe a jede ve stopě toho před sebou, tak ho prostě zkuste dojet opatrně zezadu a zaujměte tu volnou pozici ale opatrně a je lepší, když mu to dáte nějak najevo, že tam jedete. Ideální je, když třeba někdo z formace vypadne, když jezdec vpředu ukáže tomu za sebou, že o něm ví a aby se zařadil na vypadlé místo. Pak je jistota, že se nestane malér. Vždycky se řada doplňuje zezadu a ne nebezpečným křižováním. Zúžení mezer mezi jezdci (formace je příliš dlouhá) Pokud vedoucí jezdec potřebuje zkrátit rozestupy mezi jezdci ve formaci, protože je kolona moc roztažená a auta se pokouší najíždět do volných míst apod. (obvykle po upozornění zadním jezdcem rádiem). Pokyn dá pro zmenšení rozestupů zvednutím levé paže a opakované hmitání nahoru a dolů. To oznamuje, že vedoucí jezdec chce motocykly v koloně seřadit co nejblíže k sobě. Další možný signál je uváděn střídavé otevíráním a zavíráním prstů z pěsti a zpět. Tento signál je však u nás vžitý pro zapomenutý zapnutý blinkr. Zpomalte Zvedněte levou paži pod úhlem 45 st.a kmitejte dlaní nahoru a dolů. Tohle je normální a známý pokyn, na který reagují i auta v protisměru, pokud jim chcete dát najevo, že jste viděli třeba radar apod. Důležitý pokyn - používaný často v ČR! Nebezpečí na silnici nebo v okolí silnice ukazováním rukou nebo nohou v daném směru, jezdci za ním opakují signál. Upozornění na nebezpečné věci nebo situace na silnici nebo v okolí silnice (kameny, písek, rozlitý olej, důležitou značku atd.) může dávat kdokoliv a kdykoliv ve formaci. Upozorňuje jezdce za ním na danou situaci nebo věc. Důležitý pokyn - používaný často v ČR! Nebezpečné auto v protisměru Zvedněte levou paži vzhůru pod úhlem 45 st., loket ohněte o 90 st. a ukažte několikrát směrem doprava nad helmou. Tento signál se v USA používá i pro nebezpečí napravo, pokud není možné uvolnit pravou ruku z řídítka. U nás je zavedený pro obecné nebezpečí v protisměru zejména a jezdci by měli být připravení stáhnout se doprava pokud to bude nutné. Typické použití je v případě, že se jede po užší silnici a proti jede kamion, který obvykle nejede jen na své půlce silnice. Důležitý pokyn - používaný často v ČR! Jeď na čelo, předjeď Ruku 45 st směrem dolu a kývavým pohybem dejte signál za vámi jedoucímu vozidlu kpředjetí. Obvykle nemusíta pobízet dvakrát. Důležitý pokyn - používaný často v ČR! Signalizace směrovek Střídavé otevírání a zavírání prstů v pěst a zpět. Důležitý pokyn - používaný často v ČR! Tankování Znázornění pistole rukou. Petr: s obrázky to je tady http://www.shoc.cz/viewtopic.php?p=21075 Jerry: Ono to tu už jednou je :-doh Klidně Petře tohle vlákno smaž, nemá cenu, aby to tu bylo dvakrát. Díky moc. :-mad Petr: já to nějak upravím a dám odkaz do "navigace" bude dobré dávat odkaz do vláken se srazem nebo větší vyjížďkou Jerry: Tak jsem to myslel, jen mi uteklo, že to tu už je. Díky. :oops: